Här är en lathund för att undvika de 10 mest vanliga misstagen.

Nr: 1.Tidsoptimism. Det tar i bästa fall 12 dagar att trycka en skiva men det innefattar inte att ta fram NCB papper. Kolla grafiken skicka in saker etc och detta steg tar tyvärr oftast mycket längre tid än de flesta tror. Det är därför bra att räkna med tre veckor för att ha viss marginal från det att du har en färdig master och gjort grafiken. De stora bolagen har ofta skivan i lager 5 månader i förväg.

Nr: 2. Inte ha en bemannad leveransadress. Nej UPS ringer inte innan de kommer till din adress och levererar! Även om du jobbar ett kvarter från jobbet och kan springa hem och ta emot. Dom kommer inte ringa även om dom har lovat det på telefon (Tro oss vi har provat alla upptänkliga fraktbolag, dom är sådana bara, minsta lilla motstånd så skriver dom "bom" och åker och tar en fikar istället!) Använd alltid en adress där det finns folk mellan 8 och 17, Det behöver inte vara du som tar emot paketet.

Nr: 3. Inte ange en e-mail adress som fungerar. Det händer titt som tätt att produktioner blir försenade på grund av att mailfrågor från oss hamnat i spamkorgar, att mottagaren bara läser e-mailen varananna vecka på den angivna adressen eller att det vissar sig att adressen inte överhuvudtaget fungerar. Ange en fungerade e-mailadress som du läser kontinueligt.

Nr:4. Att skicka in litegrand itaget vart efter det blir färdigt. Skicka in allt på en gång! Det är stor risk att det blir fel om en person skickar ordersedel, en skickar master och en tredje skickar NCB. Samordna KOLLA och DUBBELKOLLA innan du skickar in allt i samma "paket". Tryckningen går inte snabbare föra att vissa delar av materialet kommer in tidigt. Vi kan i allafall inte börja jobba för än materialet är komplett. Dessutom kom ihåg att markera allt! Allt för ofta får vi in en blank cd skiva där det inte står någonting på.

Nr: 5 inte använda grafiska mallar eller fel mallar. Använd alltid våra mallar! Att ta mallar från ett annat tryckeri är att be om problem. Det är inte riktigt samma mått på alla tryckerier. Om den mallen du behöver inte finns på vår hemsida kontakta oss.

Nr: 6 Att anlita en grafiker som åker på semester när han leverat originalet. Ha en grafiker som finns tillgänglig under processen! Bara för att grafiken är klar och levererad så är dett inte klar. Vi hittar tyvärr fel i upp till 90% av all grafik vi får in. Det är mest är småfel, men det blir inte en bra slutprodukt om den innehåller små grafiska fel. Allt för ofta stöter vi på att grafikern inte går att nå, vilket försenar produktionen. Ha också i åtanke att vi inte letar efter stavfel eller om låtarna ligger i fel ordning. Vi letar tekniska fel! Tillgänglighetskravet gäller också kontaktpersonen för produktionen.

Nr: 7. Att skicka en inkomplett master. Vi behöver en slutgiltig master. Är inte mastern fullständig kommer vi fråga om det ska läggas till om det inte uttryckligen står på ordersedeln att det inte ska vara där. Vi gör ingenting för än vi har fått svaret. Så är det med de flesta frågor vi ställer, får vi inget svar så står produktionen still.

Nr 8. Att försöka stå ut ur mängden med udda fodrallösningar. Att gå utanför standardmallar kostar. Visst heter du Pet shop boys och trycker över 200000 ex kan du ju ändra på utformningen av plastboxen eller göra ett plåtfodral i reliefer med en lampa som blinkar i takt med hjärtrytmen. Det går om man är ett känt band eller har en väldigt stor budget. Vi brukar rekommendera allt under 5000 ex ska försöka undvika allt för stora utsvävningar. Visst det finns vissa små medel som inte kostar så mycket (guldtryck, miniskivor, färgade jewelcase etc.) men de kostar. Nästan varje utsvävning är en tusenlapp dyrare. Försök få grafikern att göra bra saker utan inom de ramar som standard produkterna utgör. Ställ alltid frågan. Kommer jag sälja mer om jag lägger på den här effekten på omslaget?

Nr 9. "Äh! Jag har redan kollat det här en gång, det ordnar sig". Nej det gör det inte! Om inte någon ser till att det ordnar sig! Produktion av skivor är inte rocket since men det komplext. Det väldigt mycket som skall stämma. Noggranhet vid beställningen är A och O. Vi har mycket utbyggda kvalitetsäkringssystem för att säkerställa vår del av processen och vår felmarginal är mycket låg men det är mycket som vi inte kan kolla. Sådant som bara du som kund vet om det är rätt eller fel. till exemple om att ordningen på låtarn på cd är rätt; att namnet på tummisen är rättstavat mm. mm. För att slippa trista överaskningar se till att ha tid att kolla, dubbelkolla och trippelkolla.

Nr 10. Sätta relasedatumet till samma dag som den beräknade leveransen Sätt inte relasedatumet för plattan innan du fått skivorna, det är att be om sömnlösa nätter!

Om oss

Disc Replication Europe AB som namnet antyder så är vår huvudverksamhet replikering av CD och Vinyl. Vi tar ansvar för hela processen från master till levererade skivor.

Kontakt

Starrängsringen 45,
115 50 Stockholm

Telefon: (08) 792 21 40
Fax: (08)  768 72 70

info@discreplication.se